Aşırı Baş ve Yüz Terleme Tedavileri

dermatolog-vildan-yazıcı-1

Uzm. Dr. Vildan Yazıcı

Aşırı baş veya yüz terlemesi, saklanması zor olduğundan, utanma ve sosyal geri çekilme duygularına yol açabileceğinden rahatsız edici bir problem olabilir. Neyse ki, bu durumu tedavi etmenin yolları mevcut.

İnsan vücudu, tamamı termo-düzenleme işleminde hayati bir rol oynayan, milyonlarca ter bezine sahiptir. Vücut çok ısındığında, hormonlar bu bezleri uyarır ve terleme yoluyla  vücudu soğutur.

İki ana ter bezi türü vardır: avuç içi, taban ve başta en yüksek yoğunluğa sahip olan ‘’ekrin ter bezleri’’  ve en çok koltukaltı ile sınırlı olan ‘’apokrin ter bezleri’’. Ancak, yalnızca ekrin ter bezleri, vücut yüzeyindeki terin buharlaşmasının yanı sıra, duygusal kaynaklı terlemede de (endişe, korku, stres ve ağrı) rol alır.

Ekrin bezlerinde ilk terleyebileceğiniz yerin yüzünüz olduğunu biliyor muydunuz?

Ekrin ter bezleri en çok alnımızda bulunduğundan, yüksek sıcaklıklarda veya egzersiz yaparken en çok terleyen bölge olması normaldir. Bununla birlikte, yüzde terleme düzenli olarak veya serin, iç ortamlarda olduğu gibi olağandışı durumlarda meydana gelirse, tam bir tıbbi kontrol için doktora gitme vakti gelmiştir.

Terleme bir sorun olduğunda

Hiperhidroz olarak bilinen aşırı terleme, yüze ve kafa derisine yayılabilen bir tıbbi durumdur. Bu, hiperhidrozun nadir görülen şeklidir ve alnın, kafa derisinin ve boynun sırtının aşırı terlemesini içerir.

Altta yatan sebep, sahip olduğunuz hiperhidrozun tipine bağlıdır. Birincil hiperhidrozun endişe, stres veya korku gibi duygusal tetikleyicilerden geldiği düşünülmektedir. İkincil hiperhidroz, tümörler, enfeksiyonlar, kalp hastalıkları, Parkinson hastalığı ve tiroid bezinin fazla çalışması gibi birkaç tıbbi durumun sonucudur.

Tedavi protokolü

Aşırı yüz terlemesinin yaşamınızı olumsuz yönde etkilediğini düşünüyorsanız,  ilk adım, aşırı terlemenin başka bir tıbbi durumdan veya bir ilacın yan etkisinden kaynaklanmadığından emin olmak için yapılan bir değerlendirme de dahil olmak üzere tam bir tıbbi kontrolden geçmektir.

Tedavi seçenekleri

Doktorunuz aşırı terlemenizin diğer tıbbi durumların veya ilaçların bir sonucu olmadığını belirlerse, önerilebilecek ilk tedavi,cilt üzerinde terleme alanında kullanılan topikal ürünlerdir.

Bununla birlikte, güçlü terlemeyi önleyici ürünlerin yüz veya saçlı deriyi tahriş edici olabileceğine dikkat edilmelidir.

Bu yüzden her zaman doktorunuzun talimatlarına uyun ve yeni bir topikal ürün deniyorsanız, vücudunuzun nasıl tepki verdiğini görmek için önce cildin küçük bir bölgesinde deneyin.

Buna karşılık, topikal terlemeyi önleyici çözümler işe yaramazsa, botulinum toksini enjeksiyonları bir çözüm olabilir. Botulinum toksini, FDA’nın 2004’te onay vermesiyle hiperhidroz için yaygın olarak kabul gören bir tedavi yöntemi haline geldi.

Ter bezlerini harekete geçiren kimyasal madde salgısını bloke ederek aşırı terlemeyi tedavi eder. Genel olarak, prosedür nispeten hızlı ve ağrısızdır.

Botulinum toksini ile terlemeyi azaltma sonuçları, 3-4 gün sonra belirlenebilir, çoğu hasta, nörotoksinin uygun şekilde enjekte edilmesi şartıyla primer hiperhidrozda % 50 ila% 80 azalma gösterir. Sonuçlar daha sonra 6-7 ay boyunca görülebilir, bu da uygun bakım yapılırsa uzatılabilir.

Yukarıdakilere ek olarak, botulinum toksinin enjeksiyonun etkili olabilmesi  beceri gerektirir. Aşırı terlemenin tedavisinde botulinum enjeksiyonlarının olası bir yan etkisi asimetridir, özellikle alın bölgede. Neyse ki, böyle asimetriler geçicidir ve ek enjeksiyonlarla kolayca sabitlenebilir. Deneyimli bir doktorla çalışmak bu riskleri en aza indirebilir.